De autobezitter als energiehandelaar
Bezitters van elektrische auto's kunnen de batterij van de auto gebruiken als noodvoorziening in huis en zelfs geld verdienen op de energiebeurs. Dat stelt Jos Blom, consultant intelligent netbeheer bij Alliander (de nieuwe naam van het Nuon Netwerkbedrijf), in zijn afstudeeronderzoek aan de TU Delft.
Door Ria de Wit
Blom speelt bij zijn onderzoek in op de volgende generatie hybride autos met grote batterijen, die via het stopcontact niet alleen worden opgeladen, maar ook stroom kunnen leveren aan het elektriciteitsnet. Blom: Stroom is s nachts goedkoper dan overdag. Als je de batterij s nachts oplaadt en overdag niet met de auto rijdt, kun je het vermogen van de batterij gebruiken in huis, op het moment dat de stroom uit het elektriciteitsnet duur is. Het vermogen in de autobatterij kan ook gebruikt worden bij een eventuele stroomstoring. Even inpluggen en de lampen branden weer.
Echt interessant wordt het als de autobezitters zich verenigen, zegt Blom. Een groep van zon 10.000 elektrische autos kan genoeg energie verzamelen om te verhandelen op de beurs. Als je dat vermogen aanbiedt op een moment dat stroom duur is en je laadt weer op tijdens goedkope uren, is dat de moeite waard. Om een voorbeeld te noemen: energieleveranciers rekenen voor nachtstroom ongeveer 14 cent per KWh aan de consument. Op de beurzen waar de stroom verhandeld wordt, zoals de afregelbeurs van Tennet, zijn de prijzen zelfs nog lager: ongeveer 1,5 cent.
Blom zou graag een proef doen met het verkopen van deze autostroom op de beurs. Wellicht biedt het eigen wagenpark van Alliander mogelijkheden. Het bedrijf is van plan de komende jaren alle autos te vervangen door elektrisch aangedreven voertuigen.
06 januari 2009
De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.
Domein: Duurzame mobiliteit & energie