"Innovatie is waardeloos als je er geen succes mee boekt"
Change Magazine gaat in Nieuwe zaken op zoek naar bedrijven die inzetten op CO2-neutrale, energiezuinige en hernieuwbare producten en diensten. Maak kennis met NPSP Composieten, dat met vezels versterkte, duurzame kunststoffen maakt voor tal van toepassingen.
General Manager Willem Böttger van NPSP vertelt hoe het bedrijf erin is geslaagd te groeien door te blijven vernieuwen.
"Onze basis is dat we kunststoffen willen maken die je kunt verbranden als bio-massa. Traditionele glasvezel en kunststoffen zijn nauwelijks op een goede manier te verwerken als ze niet meer nodig zijn. Onze boodschap is dat dat ook anders kan en dat spreekt opdrachtgevers aan. We blijven zoeken naar verbetering van het product op een duurzame manier.
Op basis van de eisen van de opdrachtgever gaan we op zoek naar de best mogelijke oplossing. We hebben een eigen lab en kunnen onderzoek doen naar nieuwe producten, afhankelijk van de vraag. Hoe sterk, stijf, licht en in welke vorm wil de opdrachtgever het hebben? Onze vezels zijn fully biobased composed. Ze zijn gemaakt van volledig biologisch geproduceerd vlas en hennep. Met biokunststoffen kun je staal in feite vervangen. Het biedt sterkte, stijfheid, laag gewicht, vormvrijheid en is milieuvriendelijk.
De waardering van het milieuvoordeel voor een product als het onze is nog zwak. Het hele milieuaspect is leuk voor de klant, maar de kosten blijven leidend. We moeten onze duurzame boodschap dus nog beter verkopen en zorgen dat we ook economisch concurrerend worden. In Nederland en Europa zijn we nu een van de voorlopers op dit gebied en dat willen we vasthouden. Innovatie is waardeloos als je er geen succes mee hebt."
Lees het hele interview met Willem Böttger in het pdf-artikel, waarin hij ingaat op de duurzame keten van de producten van NPSP, cases met verschillende opdrachtgevers, moeilijkheden en mogelijkheden tot groei.