Cradle to cradle in de schoonheidssalon
Cradle to cradle is duurzaam ontwerpen met als uitgangspunt een wereld zonder afval. Het goed doorvoeren hiervan is niet makkelijk, het heeft impact op de hele bedrijfsvoering. De Amerikaanse cosmeticaproducent Aveda is echter een aardig eind op weg.
Door Irene Wever
In 2004 benaderde Aveda William McDonough en Michael Braungart, de bedenkers van Cradle to Cradle (C2C). Het concern vroeg hen zo veel mogelijk objectieve kritiek te leveren om ons scherp te houden, aldus Chuck Bennet, vicepresident van Aveda. De producten van Aveda zijn te koop in 6500 salons wereldwijd, waaronder 119 in Nederland.
Cradle to cradle produceren vraagt een lange adem. Aveda begon vijf jaar geleden met de aanvraag voor C2C-certificering. Bennett: We hebben systematisch honderden ingrediënten en productformules bekeken. Werken volgens de C2C-filosofie vereist veel werk en langdurige toewijding, het heeft invloed op alle aspecten van je bedrijf. Je moet het niet alleen doen uit marketingoverwegingen, dat is gewoon niet waar C2C om gaat. Inmiddels voldoen drie shampoos, drie conditioners, een gezichtscrème en hun verpakkingen aan de C2C-criteria. Aveda werkt aan uitbreiding van dit aantal.
Cradle to cradle gaat uit van het principe afval is voedsel. Afval verdwijnt niet op de afvalstortplaats, maar komt uiteindelijk altijd in het ecosysteem terecht. Bij de productie van C2C goederen wordt al rekening gehouden met de beperkte levensduur. Op die manier kan van het product een ander kwalitatief gelijkwaardig product gemaakt worden, of kan het afgebroken worden in de natuur en dienen als voedingstoffen voor planten.
Eén van de dilemmas bij de verbetering van de verpakkingen van Aveda was de inkt. Deze moest niet uitsmeren tijdens transport en gebruik, de verpakkingen moesten minstens twee jaar op de plank goed blijven én het moest milieuvriendelijk zijn. Ten tijde van de certificering kregen de verpakkingen de twee na hoogste status. Aveda is inmiddels bezig volledig recyclebaar verpakkingsmateriaal te testen voor de hoogste certificering. De zeven schoonheidsproducten zelf kregen de één na hoogste status en zijn gemaakt uit organisch gekweekte planten en bloemen, zonder synthetische of petrochemische stoffen.
Het is niet altijd mogelijk om duurzame partners te vinden bij het streven naar bedrijfsvoering volgens Cradle to Cradle-uitgangspunten. Maar waar we kunnen, doen we het, zegt Bennett. Het maakt niet uit om welk aspect van het bedrijf het gaat. Neem transport. We proberen luchtvaart zo veel mogelijk te beperken, dus geven we bij internationaal transport de voorkeur aan vervoer over zee. Transport binnen de VS gebeurt per trein, we werken daarbij samen met SmartWay. Dit is een samenwerkingsverband tussen industrie en overheid dat streeft naar grotere brandstof-efficiëntie en vermindering van CO2-uitstoot in het transport.
Ook het woon-werkverkeer van de eigen werknemers is onder de loep genomen. In Minnesota is veel bio-ethanol beschikbaar. Het gebruik hiervan wordt gestimuleerd, net als het gebruik van hybride autos, waar het bedrijf speciale parkeerplaatsen voor heeft. Via een windfonds draaien de fabriek, het hoofdkantoor en het distributiecentrum in Minnesota (een terrein van 30 km2, zie bovenstaande foto) volledig op windenergie afkomstig van lokale windparken.
Meer informatie:
http://www.aveda.com
De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.
Domein: Duurzame mobiliteit & energie