"Geluidsloze rij-ervaring in Renault Twizy"
De redactie van Change Magazine kreeg voor een aantal dagen een elektrische Renault Twizy en een Opel Ampera, om het elektrisch rijden op de proef te stellen. De komende dagen schrijven we over onze ervaringen, onze ongezouten mening. We krijgen niet betaald om onze mening te geven en hebben de vrijheid om er alles over te schrijven.
Hoofdredacteur Baud Schoenmaeckers bijt het spits af en beschrijft zijn ervaring met de Renault Twizy
Rijden in de Renault Twizy is een rij-ervaring die je zeker bijblijft: doodstil, groot vermogen en geen brandstofkosten - alleen de gebruikte elektriciteit. De Twizy is een ontzettend leuk autootje, dat bij iedereen meteen opvalt. Ondanks het "aaibare" uiterlijk, heeft de auto toch nog een opvallend groot vermogen. Hij trekt snel op - praktisch geluidsloos - en bereikt een maximum snelheid van ongeveer 86 km/u.
Ook de actieradius is relatief groot: 80 kilometer. Meer is echt niet nodig, de Twizy is geen auto om grote afstanden mee te overbruggen. De accu is snel opgeladen: een paar uur aan het stopcontact en hij is weer volledig opgeladen.
De Twizy heeft geen ramen in de deuren en dat levert in Nederland bijzondere situaties op met regen en uitlaatgassen van autos voor je - daar schrijft redacteur Daniëlle nog over! Het is een geschikte auto binnenstedelijk yuppenvervoer. Denk aan makelaars die veel in de stad rondrijden, of vertegenwoordigers die op een industrie-terrein van A naar B moeten.
Wat echter weer jammer is, is dat de aanschafkosten van de auto behoorlijk zijn het goedkoopste model kost ongeveer 7000. Dat is aan de hoge kant voor een auto die toch een beetje een "speelgoedfactor" heeft.
Renault Twizy in cijfers
Kenmerken: volledig elektrisch, 2-deurs automaat
Nieuwprijs: afhankelijk van het gekozen model (maxiumsnelheid 45 km/u of 80 km/u) tussen de 7000 en 8500. Daarnaast huur van de batterij, afhankelijk van het aantal gereden kilometers en de duur van het contract tussen 50 en 70 per maand.
Wegenbelasting: 0
Actieradius: 80 km
Opladen: 3,5 uur (80% in 2,5 uur)
Energie-label: A, 0 gram CO2 per kilometer
Tijdens de Europese week van de mobiliteit, midden september, verschijnt de eerste Change Magazine e-magazine, over elektrisch rijden. Niet missen wanneer deze uitkomt? Schrijf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!
02 augustus 2012