Grote CO2-besparing mogelijk met inklapbare container

Inklapbare zeecontainers belasten het milieu minder dan traditionele stalen exemplaren. Van alle containers die over de weg worden vervoerd, is zon veertig procent leeg. Ingeklapt nemen ze een kwart van de ruimte in. Twee Nederlandse partijen willen de inklapbare container op de markt brengen.

Door Irene Wever

Het ontwerp van de stalen zeecontainer stamt uit de jaren vijftig van de vorige eeuw. Al dertig jaar duiken er voorstellen op voor een inklapbare versie. Toch is het stugge ding altijd hetzelfde gebleven. Het klimaatprobleem kan hierin verandering brengen. 

De Rotterdamse ondernemer René Giesbers bedacht de cargoshell: een inklapbare container van composiet en een vloer van bamboe. Bij de productie van composiet komt drie- tot vierhonderd procent minder CO2 vrij dan bij staal- of betonproductie. Dagelijks wordt dertien kilometer zeecontainer gebouwd, dat kan dus veel CO2-uitstoot schelen. Inmiddels is er een prototype, een door één persoon in dertig seconden in te klappen container. De voordelen van een inklapbare container zijn groot, meent Giesbers. Eén vrachtwagen kan vier lege containers vervoeren. Dat scheelt energie, CO2-uitstoot en files. Het transport van lege containers over zee kost wereldwijd jaarlijks twintig miljard dollar. 

Parallel aan Giesbers werken vier ondernemers uit Delft aan het op de markt zetten van hun eigen containerontwerp. Ze hebben er een bedrijf voor opgericht: Holland Container Innovations (HCI). Hun container is van staal, maar neemt ingeklapt dezelfde ruimte in als die van Giesbers. Eén van de partners in HCI is het Havenbedrijf Rotterdam. Kees Joosten, innovatiemanager van het Havenbedrijf denkt dat de inklapbare container nog grote hobbels moet nemen voordat hij echt kan worden gebruikt. Vier volle containers moeten op vier vrachtwagens naar hun bestemming worden gebracht. Je kunt ze alle vier leeg terugbrengen met één vrachtwagen, maar wat doen die andere drie dan? De revolutie moet op het organisatorische vlak plaatsvinden. Giesbers beaamt dat. We moeten meer met distributiecentra gaan werken voor een efficiëntere logistiek. Hij is in gesprek met meerdere bedrijven hoe de container op de markt te brengen. HCI brengt half juli een eigen rapport hierover uit aan het Havenbedrijf.

Meer informatie:

Datum

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u dan zonder kosten in de brievenbus.

Domein: Duurzame mobiliteit & energie