Hogesnelheidstrein op zonne-energie
Een primeur in België: daar rijdt de eerste trein op zonne-energie opgewekt door het dak van een treintunnel. Op het dak van de bovengrondse spoorwegtunnel nabij Brasschaat zijn 16.000 zonnepanelen geplaatst, over een afstand van 3,4 kilometer. De zonne-energie wordt gebruikt om gewone treinen en hogesnelheidstreinen van stroom te voorzien.
Door Daniëlle van Gils
"De zonnepanelen produceren energie voor zowel de treinen, als de spoorweginfrastructuur", vertelt Chloé Van Driessche, woordvoerster van de Belgische spoorbeheerder Infrabel, aan DeRedactie.be. "Treinen die op groene energie rijden, rijden volledig normaal. Hoewel ze veel duurzamer zijn, zul je als reiziger geen verschil merken met een gewone trein." Met de jaarlijks opgewekte zonne-energie kunnen alle Belgische treinen één dag van groene stroom worden voorzien.
Amsterdam-Parijs
De bovengrondse tunnel, nu bekend als 'de Zonnetunnel', ligt op het spoortraject Amsterdam-Parijs, bij de Belgische gemeenten Brasschaat en Schoten. Het traject loopt daar door een natuurgebied. De tunnel is oorspronkelijk aangelegd om de treinen te beschermen tegen omvallende bomen en om de impact van het treinverkeer op het natuurgebied te verkleinen.
De totale kosten bedragen ongeveer €15,7 miljoen. Het Belgische groene stroom-bedrijf Enfinity plaatste de zonnepanelen op het dak van de tunnel. "Voor spoorwegbeheerders is het een geschikte manier om hun CO2-uitstoot te verlagen. Op deze manier kunnen ze ruimte gebruiken die geen andere economische waarde heeft. Ook kunnen dit soort projecten binnen een jaar worden opgeleverd; ze zorgen niet voor protesten zoals dat bij de plaatsing van windmolens wel vaak het geval is", vertelt Bart van Renterghem van Enfinity aan The Guardian.
07 juni 2011