Israël bouwt accuwisselstations voor elektrische auto's

De lege batterij van je elektrische auto in minder dan vijf minuten verwisselen voor een volle? Bij de accuwissel-stations van Better Place blijkt dit een fluitje van een cent. Komende maand stappen in Israël en Denemarken de eerste klanten van de Israëlische firma in hun auto met verwissel- bare batterij. In Nederland begint het bedrijf komende zomer met een wisselstation voor elektrische taxi's op Schiphol.

"Door de scheiding tussen het eigenaarschap van de auto en de batterij hebben wij de auto betaalbaar kunnen maken. Ook hebben wij zo een goede infrastructuur kunnen ontwikkelen voor het opladen van de batterij", legt Julie Mullins van Better Place uit in het bezoekerscentrum dat ironisch genoeg is gebouwd op het terrein van de voormalige Israëlische olieopslag in Tel Aviv.

Dwarsdoorsnede Renault Fluence Z.E.

Massamarkt

De Renault Fluence Z.E., tot nu toe de enige elektrische auto met verwisselbare batterij, kost zo'n € 25.000. "Ons doel is de massamarkt. Alleen zo kunnen we concurrerend worden met de benzineauto", zegt Mullins vastberaden. Op een volle batterij, ter waarde van 9.000 euro, kan omstreeks 160 kilometer worden gereden. Met de veertig wisselstations verspreid over Israël wordt het mogelijk door het hele land te rijden. Een boordcomputer assisteert de automobilist bij het vinden van één van de dichtstbijzijnde wisselstations of laadpalen.

E-kilometers

Voor het gebruik van de accu's, wisselstations, laadpalen en de aanleg van een thuislaadpaal betaalt de klant aan Better Place in zogeheten E-kilometers. Dit komt neer op 220 à 320 euro per maand, respectievelijk bij 20.000 en 30.000 kilometers per jaar. "Zie het als belminuten die je inkoopt voor je telefoon", vertelt bedenker en Better Place oprichter Shai Agassi, geprojecteerd op twee glazen schermen aan weerszijden van een breedbeeldscherm in de gelikte filmzaal in het bezoekerscentrum.
  

Vereenvoudigde wasstraat

Het wisselen van de 250 kilo zware batterij blijkt dodelijk simpel. De bestuurder rijdt zijn auto in het wisselstation dat lijkt op een vereenvoudigde autowasstraat. In minder dan vijf minuten haalt een robot uit de onderkant van de wagen de lege accu en schuift er weer een volle in. "Je kan net even naar het toilet of een kop koffie drinken", lacht Mullins.

Sterke interesse

Better Place weigert vooralsnog cijfers te openbaren over de verkoop van de auto's, tot nu toe alleen in Israël en Denemarken. "Zowel bij consumenten als bedrijven zien we een hele sterke interesse", is het antwoord van Mullins. "De afgelopen anderhalf jaar zijn hier in Tel Aviv 85.000 mensen langs geweest voor een proefrit. Tien procent heeft aangegeven daadwerkelijk interesse in de auto te hebben. Daarnaast hebben 270 multinationals, waaronder Intel, IBM en Nike, een contract ondertekend dat ze een deel van hun leasevloot op termijn willen vervangen met onze elektrische auto's."

Goedkoper

Volgens Mullins is de keuze voor de Renault Fluence Z.E. ook financieel gedreven. "Onze auto is op termijn goedkoper. Door de eenvoudigere motor heeft het minder reparatie en onderhoud nodig, in veel landen krijg je een belastingvoordeel en je betaalt een lagere verzekeringspremie. Door het ingebouwde gps-systeem is de auto praktisch niet te stelen." Better Place directeur Agassi geeft in het promofilmpje nog een extra reden die vooral in Israël in goede aarde zal vallen. "Met onze olieconsumptie steunen we extreme regimes."

Taxiproject Schiphol

Na Israël en Denemarken gaan in Australië en China accuwisselstations worden gebouwd. Doel is om het netwerk over de hele wereld uit te breiden. In Nederland heeft minister Maxime Verhagen van Economische Zaken al aangegeven dat Better Place 'meer dan welkom is'. Het bedrijf start aankomende zomer met een wisselstation voor elektrische taxi's op luchthaven Schiphol, gesubsidieerd door de Europese Unie. Een soortgelijk project bleek in Tokyo een goede manier om consumenten voor te lichten over deze nieuwe soort elektrische auto's. Julie lacht: "Elke idioot snapt dat taxichauffeurs de laatsten zijn die tijd hebben om op het laden van een batterij te wachten."

20 december 2011