"Opel Ampera geenszins speelgoed-autootje"
De redactie van Change Magazine kreeg voor een aantal dagen een elektrische Renault Twizy en een Opel Ampera, om het elektrisch rijden op de proef te stellen. De komende dagen schrijven we over onze ervaringen, onze ongezouten mening. We krijgen niet betaald om onze mening te geven en hebben de vrijheid om er alles over te schrijven.
Hoofdredacteur Baud Schoenmaeckers bijt het spits af en beschrijft zijn ervaring met de Opel Ampera
De Ampera kon ik in Breda ophalen bij Opel, om 'm vervolgens goed te testen: er stond een ritje naar Haarlem, naar het redactiekantoor, op de planning. De Ampera is een plug-in hybride: het eerste deel reed ik op de elektromotor, daarna op de benzinemotor om naar het kantoor te komen. Een leuke functie daarbij: de accu laadt, terwijl je op de benzinemotor rijdt, weer op. Niet snel, maar toch. De Ampera geeft daarbij zelf aan hoelang de accu erover doet om gedurende de rit te worden opgeladen.
Wat bij de Ampera meteen opvalt, is de geluidsloosheid van de auto. De rust in de auto is werkelijk fantastisch! De auto rijdt soepel en ziet er van buiten goed uit. De buitenspiegels zijn mooi gestroomlijnd en hebben een dode-hoekmelder.
Dan binnenin de auto. Het dashboard ziet er mooi uit, met veel moderne snufjes, inclusief touchscreen. Toch ook een paar minpuntjes. Zo is je zicht in de achteruitkijkspiegel beperkt door de kleine achterruit. En het raam in de deur zit erg hoog, dus kun je er je linkerarm niet gemakkelijk kwijt :) Doordat de stoel niet zo ver naar achteren kan, wordt het comfort ook iets minder. De auto rijdt echter heerlijk, wat het belangrijkste is.
Het opladen van de auto is een verhaal an sich - maar daar zal redacteur Berend later over schrijven. Die heeft 'm bij een oplaadpaal aan het snoer gelegd, maar het opladen ging niet vanzelf...
Mijn verwachting bij de meeste elektrische auto's is dat het een soort speelgoedautootje is. Dat is de Ampera geenszins; het is een echte, elektrische auto. Al met al is de Opel Ampera een heel prettige elektrische auto. De Ampera rijdt lekker, ziet er goed uit en is bovenal zeer milieuvriendelijk. Het is werkelijk een auto waarmee je gezien kan worden!
Opel Ampera in cijfers
Kenmerken: plug-in hybride, rijdt zowel op elektriciteit als benzine; 5-deurs automaat
Nieuwprijs: 45.500
Wegenbelasting: 0
Actieradius: 80 km op de elektromotor, met de benzinemotor erbij 500 km
Opladen: 3,5 uur (aan een laadpaal, met constante stroom)
Verbruik benzinemotor: 3,1 l/100 km (1 op 32,3)
Energie-label: A (CO2-uitstoot van benzinemotor: 27 g/km)
Tijdens de Europese week van de mobiliteit, midden september, verschijnt de eerste Change Magazine e-magazine, over elektrisch rijden. Niet missen wanneer deze uitkomt? Schrijf in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!
01 augustus 2012