Rijden op aardgas: niet sexy genoeg?

Staatssecretaris De Jager van Financiën wil elektrische auto's tot 2018 vrijstellen van milieubelasting. Ton Smit, voorzitter van Aardgas Mobiel, reageert met onbegrip over deze keuze: Autos die rijden op aardgas hebben zon vrijstelling nooit gekregen.

Door Irene Wever

Nederland, met een aardgasveld ter grootte van de Mount Everest, is geen koploper in rijden op aardgas. In Duitsland en Italië rijden respectievelijk 40 en 500 keer meer voertuigen op deze brandstof. Aardgas heeft een veel lagere stikstof- en roetuitstoot dan benzine en is dus minder slecht voor de luchtkwaliteit.

Bovendien werkt de techniek zonder aanpassingen ook met biogas, afkomstig van bijvoorbeeld mest of gft-afval. De overstap naar een klimaatvriendelijkere mobiliteit begint met aardgas en eindigt met biogas, betoogt Smit, voorzitter van Aardgas Mobiel, een samenwerkingsverband tussen energiebedrijven, autofabrikanten, leasebedrijven, tankstationbouwers, investeerders en reinigingsbedrijven.

Rijden op aardgas is wereldwijd de pilot fase lang overstegen, zegt Smit. Er wordt al 50 jaar op aardgas gereden, bijvoorbeeld met autos van Fiat in Italië. In de hele wereld rijden er 10 miljoen voertuigen op, in Europa 1,1 miljoen. In Nederland zijn dat slechts 1.250 autos en 250 bussen. Er zijn 27 publiek toegankelijke aardgasvulstations en 11 voor bussen.

De ontwikkeling voor rijden op aardgas komt in Nederland langzaam op gang. Verschillende gemeenten, die verantwoordelijk zijn voor de luchtkwaliteit, zijn met hun provincies begonnen OV bussen en overheidsvoertuigen op aardgas te laten rijden. Den Haag schaft er ruim 300 aan, Arnhem/Nijmegen 75. In Haarlem rijden al 85, in de provincie Zeeland 47, in Groningen en Ede/Wageningen elk 10.

Het gasinfrastructuurbedrijf Gasunie komt binnenkort met een voorstel voor groen-gascertificaten. Smit verwacht dat deze certificaten een groot positief effect zullen hebben op het rijden op gas. Boeren, waterzuiveringsinstallaties en stortplaatsen die sowieso gas produceren hoeven dan minder moeite te doen om groen gas tegen vergoeding aan het landelijke net te leveren. Nu gaat er vaak veel tijd op aan onderhandelen over de vergoeding en aansluitkosten, of kan de leverancier zijn gas alleen plaatselijk kwijt. Omdat aardgas, hoewel schoon, toch een fossiele brandstof blijft, zal duurzaam biogas uiteindelijk het stokje over moeten nemen. De verwachting is dat er nog aardgas voor 2 tot 3 generaties is om op te rijden.

De politieke daadkracht die voor aardgas lijkt te ontbreken, is er wel voor elektrische mobiliteit. Naast de plannen voor vrijstelling van milieubelasting tot 2018, heeft ook Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat plannen voor elektrisch rijden. Hij wil van Nederland een proeftuin voor elektrisch rijden maken en steekt er voor de komende twee jaar 10 miljoen euro in. Smit ziet het met onbegrip aan: Wij komen deze week met een antwoord op die brief van de staatssecretaris. Er wordt nú al gereden op aardgas en het heeft qua efficiëntie heel goede resultaten. Men is nu helemaal enthousiast over elektrische autos, maar ik zie ze de komende tien jaar nog niet op grote schaal rijden.

Smit hoopt dat de lage 3,5% belasting aan de pomp die nu voor aardgas geldt, voor een langere termijn gehandhaafd blijft. Net zoals in Duitsland, daar zijn de lage belastingtarieven voor aardgas tot 2020 vastgelegd. Dat geeft zekerheid voor de auto-industrie om te investeren. We zien nu al goede initiatieven: bijvoorbeeld Volkswagen-importeur Pon, die voor elke nieuw gekochte aardgasauto 90.000 kilometer groen gas koopt bij Essent.

18 maart 2009

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u dan zonder kosten in de brievenbus.

Domein: Duurzame mobiliteit & energie