Duurzame mobiliteit

Van hype tot business

Dat Nederland nog lang niet klaar is met het onderwerp duurzame mobiliteit, komt in de nieuwste publicatie van Change Magazine over Duurzame Mobiliteit aan bod. Voor wie wil zien, horen en meemaken hoe duurzame mobiliteit in de praktijk gestalte krijgt, is de tweede editie van Ecomobiel op 21 en 22 september in de Van Nellefabriek in Rotterdam een must.

"Ecomobiel is een afspiegeling van wat de markt bezighoudt", zegt organisator Gerben Bierbooms. "Dit jaar ligt naast elektrische ontwikkelingen de focus meer op groen gas, bio-lng, aardgas en andere alternatieve brandstoffen. De markt is duidelijk bezig te zoeken naar oplossingen waar ze ook de komende jaren op een schonere en zuinigere manier mee vooruit kan."

De noemer van deze editie van Ecomobiel is Van Hype naar Business. Initiatiefnemer Huub Sparnaaij legt uit: "Voor bedrijven is niet die ene consument die een elektrische auto koopt interessant, maar de provincie of gemeente die 500 elektrische bussen afneemt. Dan zien ondernemers reden om te investeren en innoveren en wordt het echt interessant om aan de slag te gaan met schone en zuinige technieken. Duurzame mobiliteit is zo niet alleen een ideaal, maar ook een manier om geld te verdienen."

Prins Maurits opent op 21 en 22 september de deuren van Ecomobiel 2010. Camiel Eurlings opent het Ecomobiel Congres op 22 september, waarna Guido van Woerkom het congres aftrapt met een reactie op de nieuwe kabinetsplannen uit de Miljoenennota van de dag ervoor. Mira Huussen is keynote speaker bij het Nationaal Debat Duurzame Mobiliteit. Lees meer informatie over het congres op ecomobiel.nl

Uit het aanbod op Ecomobiel wordt duidelijk dat vanuit de praktijk verschillende voorkeuren en strategie├źn opkomen. Bierbooms: "De nationale overheid zet bijvoorbeeld sterk in op elektrisch rijden. Zij heeft een lange termijnvisie. Daartegenover zie je juist dat regionale overheden meer inzetten op aard- en groengas." Natuurlijk is er ook ruim baan voor ondernemers en bedrijven. Grote merken als Mercedes-Benz, Toyota en Peugeot tonen hun duurzame visie en de bijbehorende modellen.

Op Ecomobiel is echter niet alleen aandacht voor de hardware van duurzame mobiliteit. De software, gedrag en keuzes, komt ruim aan bod op het zogenaamde Bereikbaarheidsplein. Bierbooms: "We willen juist niet alleen auto's, bedrijfswagens, scooters en dat soort zaken laten zien. Duurzame mobiliteit draait immers vooral om gedrag en om keuzes. Daarom tonen we ook welke mogelijkheden werkgevers hebben om hun werknemers slimmer te laten reizen."

Deze tweede editie van Ecomobiel telt 6500 vierkante meter beursvloer en 120 standhouders.

Ecomobiel Congres met korting
Lezers van Change Magazine kunnen zich tot vrijdag 17 september aanmelden voor het congres met kortingscode 13092010 via het online inschrijvingsfomulier. Zij ontvangen dan 100 euro korting op toegang tot het congres.