Wat kost het opladen van een elektrische auto?
De wereld van mobiliteit verandert en biedt nieuwe voordelen voor werkgevers en leaserijders. Als Smart Mobility Consultant adviseer ik dagelijks over innovatieve trends en vernieuwende mobiliteitsoplossingen. Regelmatig krijg ik de vraag: Wat kost het om een elektrische auto op te laden? Vooral nu de brandstofprijzen aan de pomp relatief laag zijn, is het interessant om eens te berekenen wat voordeliger is; laden of tanken?
Door Arie Klut van ALD Automotive
Laden versus tanken
Net als bij brandstofauto’s verschilt ook bij elektrische auto’s het verbruik per kilometer. En net zoals bij brandstofauto’s zit er een verschil tussen de waarde die de fabrikant opgeeft en het verbruik in dagelijks gebruik.
Om een vergelijking te maken tussen brandstof en elektriciteit rekenen we met een gemiddeld verbruik. Ik hanteer het volgende praktijkverbruik;
Elektrisch 5,55 kilometer op 1 kWh aan elektriciteit, ofwel 18 kWh per 100 kilometer
Benzine 16,67 kilometer op 1 liter benzine, ofwel 6 liter per 100 kilometer
Diesel 20,00 kilometer op 1 liter diesel, ofwel 5 liter op 100 kilometer
Wat kost een kWh?
Er zitten grote verschillen tussen de kosten van het opladen bij een oplaadpunt in het openbaar, thuis of op het werk. De voordeligste optie is om de auto op het werk op te laden, dan betaal je gemiddeld € 0,11 per kWh. Thuis ligt het tarief voor het opladen gemiddeld rond € 0,19 per kWh en bij een openbaar oplaadpunt is dat rond de € 0,35 per kWh.
Elektrisch rijden is voordeliger
Rijden met een elektrische auto bij een gemiddelde elektriciteitsprijs van € 0,23 per kWh komt neer op een kilometerprijs van 4,1 cent per kilometer. Goedkoper rijden met een brandstofauto kan bijna niet. Met een benzineauto dien je hiervoor niet meer dan 1 liter benzine (€ 1,60 per liter) te verstoken op 40 kilometer. Of 1 liter diesel (€ 1,25 per liter) op 30 kilometer. Een verbruik dat slechts weinigen in de praktijk weten te realiseren.
Kosten per maand
Rekenen we uit wat voor impact de brandstofkeuze heeft op de maandelijkse kosten, bij 25000 kilometer per jaar, dan komen we tot het volgende vergelijk;
Oplaadkosten € 85,42 per maand
Benzinekosten € 216,67 per maand
Dieselkosten € 131,25 per maand
Iedereen elektrisch rijden dus?
Niet persé. De kosten per kilometer zijn lager, maar elektrische auto’s zijn nog niet voor iedereen geschikt. Zo hebben volledig elektrische auto’s in de praktijk een actieradius van ongeveer 150 kilometer (Tesla uitgezonderd). Tijdens langere reizen kan gebruik gemaakt worden van snelladen, maar dat vraagt wel om planning en is minder efficiënt.
Ook is de Total Cost of Mobility (TCM) van een elektrische auto hoger. De vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting en lagere onderhoudskosten van een elektrische auto bieden onvoldoende compensatie om de hoge aanschafwaarde te compenseren. En in veel gevallen is een aanvullende investering nodig voor laadpalen thuis en op het werk.
Wanneer er meer betaalbare modellen met een flinke actieradius (300 kilometer of meer op één lading) op de markt komen, zal elektrisch rijden voor veel mensen een aantrekkelijke optie worden. Kijkend naar de plannen en investeringen van de grote autofabrikanten is mijn verwachting dat elektrisch rijden al binnen een paar jaar voor het grote publiek aantrekkelijk wordt.
1 juli 2016