Boekrecensie

De Urbanisten en het wondere waterplein

Het regent steeds meer en steeds vaker, en klimaat-verandering speelt daar een rol in. Deltasteden als Rotterdam passen zich aan het probleem aan. Praktische maatregelen moeten de stad beschermen tegen teveel water. In het boek De Urbanisten en het wondere waterplein komt het concept van het waterplein aan bod, een plein met een speelplek, grasmat en theater, dat een teveel aan water uit de stad opvangt.

Door Daniëlle van Gils

Het waterplein is op meerdere manieren te interpreteren: van een waterterrassen-landschap tot regengoten, flexibele pleinen tot waterzakken en sponzen. Het boek biedt een overzicht van de vele mogelijkheden van een waterplein, en geeft met een kaart aan waar een dergelijk plein in de stad kan worden ingericht. De Urbanisten en het wondere waterplein is een graphic novel: illustraties, tekeningen en foto's vertellen het verhaal in een stripvorm. Die vorm geeft maatregelen voor opvang van extra regenwater in de stad duidelijk weer.

Na de introductie van het waterpleinconcept gaat het verhaal in op een concreet project, met randvoorwaarden en een planschets. Hoe werkt zo'n plein concreet? Hoeveel water vangt het op? Artist impressions beelden uit hoe mensen zich op en rond het plein kunnen bewegen. Het maakt de ingreep tegen teveel regenwater tot een positief project voor de stad en haar inwoners.

Het waterplein is niet alleen gericht om regenwater op te slaan, het is ook een sociale ontmoetingsplek, sportplaats en speelplein voor kinderen. Daarbij blijft de hoeveelheid regenwater centraal staan. Bij elk type neerslag is de functie van het plein uitgebeeld. Wat gebeurt er op het plein als het droog is, bij zware regenval of met sneeuw en ijs?

Tenslotte geeft het laatste deel van het boek weer hoe zo'n project wordt uitgewerkt. Hoe voer je het uit? Wie heeft er geld voor? Gaat de gemeente het goedkeuren? In 2008 keurde de wethouder van Rotterdam het plan goed. Nu is het tijd om in de komende jaren (2011) het eerste plein te realiseren.

De Urbanisten en het wondere waterplein, tekst en vormgeving Florian Boer, Jens Jorritsma en Dirk van Peijpe, Uitgeverij 010, juni 2010, 978 90 6450 736 6

16 augustus 2010

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.

Domein: Water

Zoekwoorden: Rotterdam, Waterplein, klimaatadaptatie, klimaatbestendige stad, graphic novel, boekrecensie