Deltadiesel
Door Baud Schoenmaeckers, hoofdredacteur (redactie@changemagazine.nl)
Op 3 september 2008 heeft de Deltacommissie het kabinet haar advies aangeboden over hoe Nederland ook de volgende eeuw nog steeds prettig bewoonbaar is, veilig tegen overstromingen, van voldoende zoet water voorzien, duurzaam en klimaatbestendig. De commissie heeft twaalf aanbevelingen gedaan die samen het Deltaprogramma vormen. Uitvoering ervan zorgt ervoor dat ook onze achterachterkleinkinderen hier prettig leven. Ik heb de commissie communicatief ondersteund.
De commissie heeft een Deltafonds voorgesteld om uitvoering van het Deltaprogramma financieel zeker te stellen. De premier wordt hoofdverantwoordelijke van een ministeriële stuurgroep en een Deltaregisseur gaat zorgdragen voor de regie over de uitvoering van het programma. En alles wordt verankerd in een nieuwe Deltawet.
Ik zag hier wel een rol voor Koning Willem Alexander I - en zijn opvolgers - omdat hij boven de partijen en politiek staat, maar dit blijkt staatsrechtelijk niet te kunnen.
Uitvoering van het Deltaprogramma houdt Nederland dúúrzaam veilig en prettig woonbaar. Even over het begrip duurzaamheid en de eerste aanbeveling. Deze gaat over veiligheid langs kust en rivieren. Willen we de kust veilig houden, moeten we flink doorgaan met zandsuppletie het strand breder maken door zand op te spuiten. Tot misschien wel een kilometer erbij.. Laten we bescheiden beginnen; om de Nederlandse stranden 100 meter breder te maken, zijn vele miljoenen kubieke meters zand nodig. En hebben suppletieschepen en zandspuiters vele honderden miljoenen liters brandstof nodig. Die grote hoeveelheden roet, CO2 en andere gassen uitstoten. Niet echt duurzaam. Misschien dat er wat in de aanbestedingregels moet worden aangepast. Want voor deze megaklus...:
voor toekenning van de opdracht, dient Deltadiesel te worden gebruikt. Deltadiesel is de verzamelnaam van een mengsel waarin meer dan 60 procent duurzaam geproduceerde brandstof zit van eerste, tweede en derde generatie biomassa die weinig tot geen CO2 uitstoot (zowel in de productie, transport als het gebruik), niet concurreert met voedsel en van a tot z kan worden gecontroleerd. Voortschrijdende inzichten volgend, zal na 2030.
Een fantasievolle suggestie? Technisch ongetwijfeld (binnenkort) haalbaar en passend in de transitie naar een CO2 neutrale economie. Een suggestie ook die past in dit nummer van Change Magazine over biomassa. Een onderwerp dat wordt gedomineerd door de discussie food versus fuel; geen maïs verbouwen om er diesel van te maken terecht, maar er kan veel meer met biomassa. Een oplossing voor dit dilemma is er (nog) niet. Terwijl alle partijen het erover eens zijn: biomassa is groen goud, zowel voor energie als voor producten.
De biomassaspecial van Change Magazine is niet uitputtend, maar ik hoop dat we een goed beeld geven van de vele mogelijkheden. En dat we een bijdrage leveren aan het uit de impasse halen van de discussie die biomassa in een negatief daglicht stelt. Misschien dat Deltadiesel kan helpen als symbool: de duurzame biobrandstof die Nederland duurzaam veilig maakt.
07 september 2008