De crux zit in de keuze

Zonder na te denken stappen we elke dag in auto, trein of bus om op het werk te komen. Ingebakken reisgewoontes veranderen pas als werknemers de keuze hebben uit goede alternatieven, weet Paul Dam van dienstverlener Mobility Mixx.
 

Door Maartje Smeets

Hoe krijg je een gewoontedier zover op een andere manier te reizen?
De medewerker met een auto, denkt ook vanuit die auto. Het is nu vanzelfsprekend dat je meer reisvergoeding krijgt naarmate je verder van je werk woont. Geef je een werknemer een vast reisbudget dan kan hij slim gaan kiezen en geld overhouden. Zo beloon je gedrag, zoals dichter bij je werk gaan wonen, wat minder mobiliteit oplevert. Dat is gunstig voor werkgever en werknemer, want het blijkt dat mensen die dichterbij wonen langer in dienst blijven. Iemand die met de fiets naar zijn werk gaat, houdt zijn hele mobiliteitsbudget over. Dat maakt slim kiezen aantrekkelijk. Uit onderzoek blijkt dat mensen die met hun privé-auto naar het werk gaan, en dus ook kosten voor die auto dragen, gemiddeld 21 kilometer van hun werk wonen. De leaserijder, die niks hoeft bij te dragen, rijdt gemiddeld 45 kilometer. Het maakt voor hem geen verschil of hij veel of weinig rijdt. Mijn pleidooi zou dan ook zijn om slim reisgedrag te belonen.

Voor mensen die voor hun werk met de auto op pad moeten is het moeilijk slim te kiezen.
De truc is om het woon-werkverkeer los te koppelen van het zakelijke reizen. Werknemers hebben de neiging met de auto naar het werk te gaan, als ze later die dag naar een afspraak moeten reizen. Maar het is natuurlijk helemaal niet nodig dat je dat in dezelfde auto doet waarmee je ook naar je werk rijdt. Daarom bieden we poolautos aan die bij kantoor staan die werknemers kunnen boeken. Of je gebruikt je mobiliteitskaart om met de trein te reizen en een taxi of OV-fiets voor je natransport. Of je gaat helemaal niet op pad maar regelt op
een simpele manier een tele-vergadering. Als je goede faciliteiten biedt, maken mensen daar ook gebruik van. Werknemers zijn professionals die heus wel in staat zijn om hun eigen, slimme mobiliteitskeuzes te maken.

Werknemers zijn professionals die best hun eigen mobiliteitskeuze kunnen maken

Gaan we naar een systeem met bijvoorbeeld 1 kaart voor alle vormen van mobiliteit?
We gaan steeds meer mogelijkheden combineren. Zo komt later dit jaar op onze Mobility Card ook een ov-chipkaart en kun je openbaar vervoer, via Mobility Mixx, koppelen aan de auto. Een pas voor alle mobiliteit biedt ultiem gemak en keuzevrijheid. Ik ken geen internationale voorbeelden waar dit ideaal is uitgewerkt. Misschien moeten we in Nederland dan maar de eerste zijn.

Wat is Mobility Mixx?

Mobility Mixx biedt werknemers een mobiliteitsmenu bestaande uit een kaart om gebruik te maken van (internationale) trein, taxi, OV-fiets en NS-scooter, P+R terreinen, fietsenstallingen en televergaderen. Poolautos geparkeerd bij kantoor bieden de nodige automobiliteit. Tot slot kunnen werknemers een reisbudget krijgen dat ze naar eigen inzicht kunnen inzetten. Klanten zijn overheden en bedrijven die zo hun mobiliteitsadministratie uit handen kunnen geven. Volgens een onderzoek van CE Delft in opdracht van Mobility Mixx kan CO2-uitstoot met 73 procent omlaag door slimmer mobiliteitsgedrag met de geboden faciliteiten.

Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.

13 september 2010

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.