De verspilling van mobiliteit
Alle inspanningen om Nederland groener mobiel te maken ten spijt, neemt het aantal gereisde kilometers nog altijd fors toe. Change Magazine neemt de afgelopen en toekomstige ontwikkeling van duurzame mobiliteit in gesprek met drie kenners onder de loep.
Door Martijn van Rijnsoever en Maartje Smeets
Een warme zomerdag op het grootste OV-knooppunt van Nederland, Utrecht Centraal Station. Aan tafel zijn aangeschoven Herman Wagter, van het platform Duurzame Mobiliteit, Sander van der Eijk, mobiliteitsadviseur voor Goudappel Coffeng en trendwatcher Marcel Bullinga, van Future Check. De webredactie verzamelde alvast opvallende uitspraken:
Herman Wagter: "Als we de groei van personenverkeer stoppen, halen we de 80 procent CO2-reductie. Het goede nieuws daarbij is dat we echt niet radicaal met autorijden hoeven te stoppen. Met het mobiliteitsniveau van het jaar 2000 zitten we al goed. En als je het mij vraagt hadden we toen echt voldoende mobiliteit."
Sander van der Eijk: "Beschouw mobiliteit als een maatschappelijk probleem. Dan komen gedrag en gewoontes om de hoek kijken. Experimenten hebben aangetoond dat betrokkenheid van de burgers bij mobiliteitsbeleid vele malen effectiever en goedkoper is dan aanpassingen in infrastructuur."
Marcel Bullinga: "Het wordt pas cool om niet mobiel te zijn als er goede en leuke alternatieven zijn. Zelfsturende autos die fungeren als meditatie- en vergaderruimte, of een mobiliteitspas voor alle modaliteiten, die in staat stelt slimmere keuzes te maken."
Bekijk het PDF-bestand met het hele artikel
Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.
13 september 2010
De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.