Duurzame mobiliteit: de tussenstand II
Veel goedwillende overheden, instanties, bedrijven en consumenten zetten zich in voor milieuvriendelijker of minder vervoer. Maar wat leveren al die inspanningen nu daadwerkelijk op?
In het nummer Duurzame Mobiliteit langs de meetlat: Resultaten en Kansen zette Change de inspanningen op het gebied van duurzame mobiliteit op een rijtje. Tijd voor een uitbreiding, op naar een volgende duurzame-mobiliteitsmaand.
Door Daniëlle van Gils en Maartje Smeets
Wereldwijd zullen er tegen 2030 2,3 miljard auto's rondrijden, 4,5 maal zoveel als in 2010, berekende het Instituut voor Milieuvooruitzichten in Duitsland. Het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zouden daardoor verdubbelen.
Het aantal elektrische auto's neemt toe, volgens het rapport van BOVAG en RAI 'Mobiliteit in cijfers', van minder dan 24.000 in 2009 tot iets minder dan 40.000 in begin 2010. Het vorige kabinet had als doel gesteld om in 2020 200.000 elektrische auto's te hebben rijden.
In januari 2011 was 30,9% van de nieuw verkochte auto's een wegenbelastingvrije auto. In heel 2010 kwam het percentage op 24,6% te liggen. (Nu.nl)
Het aantal auto's op LPG stijgt; mede doordat auto's nu ook affabriek met LPG worden geleverd. (Autoblog)
De nieuwe maatregel van minster Schultz van Infrastructuur en Milieu voor de maxiumsnelheid van 130 km per uur, zorgt per jaar voor minstens 1 miljoen ton extra CO2-uitstoot. CE Delft en Goudappel Coffeng berekenden dat het aantal treinreizigers op de lange trajecten afneemt met 1%-2%, en dat er minstens 15 extra verkeersdoden per jaar vallen. 110 rijden in plaats van 130 scheelt 20% brandstof en evenveel CO2 (Milieu Centraal), van 120 naar 80 km/u zou 30% minder CO2-emissie betekenen (CE Delft).
Een gemiddelde automobilist (15.500 km/p.j.) betaalt in de praktijk 500 minder aan brandstof als hij in een kleine middenklasser A- of B-label auto rijdt dan een middenklasser met C- of D-label. (Milieu Centraal)
In 1980 lag er 1.798 km snelweg in Nederland. In 2005 was dat 2.342 km (Boek: "Autoproblematiek van Nederland", Vincent van der Vinne)
Fietsers besparen een hoop CO2-uitstoot: in 2010 zijn er 13 miljoen fietskilometers geregistreert op fietsenscoort.nl, waardoor 2,6 miljoen kilo CO2 minder in de lucht is gekomen dan wanneer ze met de auto waren gegaan.
De minister van Infrastructuur & Milieu heeft voorgenomen beleid waarbij 10 miljoen beschikbaar is voor mobiliteitsmanagement: de helft voor de MKBvoucherregeling, en de helft voor het Platform Slim Werken Slim Reizen (SWSR). Dat platform is de opvolger van de Taskforce Mobiliteitsmanagement. SWSR heeft als doel 'het versnellen, opschalen en professionaliseren van het effect van initiatieven op het gebied van slim werken en reizen', wat tot %5 minder autokilometers in de spits moet leiden.
In 2009 was ongeveer 20% van alle werknemers telewerker, zo'n 1,4 miljoen mensen; 3 keer zoveel als in 2003.(Verkeersnet.nl)
Verkeersbord voor parkeerplaats voor elektrische auto's (Verkeerskunde.nl)
11 april 2011
Dit artikel van Change Magazine is door onze eigen redactie vervaardigd. Het is vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.