Fileprobleem? Werkgevers hebben de oplossing in handen
De Taskforce Mobiliteitsmanagement beëindigt in september haar werkzaamheden. Voorzitter Lodewijk de Waal en lid van het eerste uur Willem de Jager blikken terug op drie jaar van successen en drama's op gebied van mobiliteit.
Door René Didde
Files. Ze dragen bij aan het klimaatprobleem, zorgen voor oplopende gezondheidskosten en leveren 3,5 miljard aan economische schade op. De Taskforce MobiliteitsManagement kreeg de schone taak het tij te helpen keren. "Het is een complex probleem dat van vier kanten moet worden aangepakt. Niet alleen moeten infrastructuur en openbaar vervoer worden verbeterd, ook anders betalen voor mobiliteit moet van de grond komen en werkgevers moeten mobiliteitsmanagement oppakken", aldus voorzitter Lodewijk de Waal.
De Taskforce sloot de afgelopen drie jaar in vijftien regio's met duizend werkgevers uit overheid en bedrijfsleven convenanten. Doel: Minstens vijf procent minder auto's in de spits door slim om te gaan met mobiliteit. Willem de Jager, tot dit jaar directeur duurzame mobiliteit bij Rabobank en lid van het eerste uur van de Taskforce: "De ervaring leert dat het anderhalf jaar duurt voordat maatregelen vruchten afwerpen. Tweederde van de duizend bedrijven en instellingen is korter bezig met mobiliteitsmanagement en is dus nog niet zover."
Bekijk het PDF-bestand met het hele artikel
Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.
13 september 2010
De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.