GreenCab met 100% elektrisch wagenpark
GreenCab voert vanaf begin dit jaar een proef uit met elektrische taxi's. Alle 40 taxi's van het bedrijf zijn volledig elektrisch, waaronder de Nissan Leaf en Mitsubishi iMiEV. Hoe groen zijn de taxi's en hoe loopt de uitvoering in de praktijk?
Radio Nederland Wereldomroep (RNW) maakte een korte reportage, met de elektrische taxi's in de hoofdrol. Thijs Westerbeek van Eerten vroeg George Janssen, directeur van Prestige Taxicentrale en GreenCab, hoe groen de taxi's zijn. Rijden ze bijvoorbeeld op groene stroom? "Ja, absoluut. We hebben een contract voor groene stroom afgesloten. Maar daar bovenop gaan wij op ons eigen pand groene stroom opwekken met zonnecellen."
Janssen: "GreenCab is eigenlijk geen experiment, het is meer een eerste toepassingsproject. Dat wil zeggen dat wij in de praktijk willen bewijzen dat het toepasbaar is, dat het commercieel exploiteerbaar is. Het moet op zijn eigen benen kunnen staan." Janssen vertelt ook dat de oplaadtijd, van 8 uur, nog een uitdaging vormt, maar dat ze op korte termijn met een snellaadsysteem kunnen gaan werken. Dan zullen de accu's in 20 minuten geladen zijn.
Proeftuin elektrisch rijden
Oud-minister Eurlings gaf vorig jaar het bedrijf subsidie. "Toen we vier maanden bezig waren, hoorden we geluiden over een subsidie voor 'proeftuinen elektrisch rijden. We hebben in onze organisatie iemand die zich daar ontzettend in heeft vastgebeten", vertelt George Janssen, directeur van Prestige Taxicentrale, in ons recenste themanummer Duurzame Mobiliteit. "Uiteindelijk kregen we de volledige subsidie toegekend. Daardoor konden we het project opschalen van 4 á 5 auto's, naar 20 á 25 auto's." Het project loopt 2,5 jaar als proeftuin.
Waarom zou een ondernemer zich alle gedoe en investeringen op de hals halen om een project als GreenCab op te zetten?
"Mensen zullen blijven bewegen. Maar we kunnen niet doorgaan op de huidige manier. De gedachte achter dit plan is dus zowel ideologisch als economisch: Er is markt voor mobiliteit, maar het moet duurzamer. Hoe kun je daar als taxibedrijf op inspelen? Met dit project kunnen we onze CO2-uitstoot omlaag brengen. Een taxi is voor mensen bovendien een heel laagdrempelige manier om kennis te maken met elektrisch rijden."
Goed, je hebt een idealistisch idee als ondernemer. En dan, hoe vertaal je dat naar de praktijk?
"Wij hebben verstand van een taxibedrijf runnen, maar niet van laadpalen, laadinfrastructuur, onderzoek en monitoren en de elektrische autos zelf. We zijn meteen partners gaan zoeken, die we hebben verenigd in een consortium." In dit consortium zitten onder meer de Gemeente Utrecht, TNO Automotive en autofabrikanten als Renault en Mitsubishi (zie kader voor alle partners).
Is elektrisch rijden DE manier om Nederland duurzaam mobiel te maken?
"Elektrische wagens zijn daar onderdeel van, maar slim omgaan met ketens in het vervoer is heel belangrijk. Ik denk wel dat het aanbod van GreenCab het treinreizen kan stimuleren, want je bent in staat mensen van deur tot deur groen te vervoeren. We onderzoeken samen met de NS en Koninklijke Nederlands Vervoer de mogelijkheden om rond stations zones met vaste prijzen van 6, 9 of 12 euro aan te brengen."
Lees het hele interview met George Janssen. Dit artikel komt uit het tijdschrift "Duurzame Mobiliteit langs de meetlat resultaten en kansen".
Partners consortium GreenCab
Renault
Mitsubishi
Peugeot
Kyotolease
Stedin
Essent
Gemeente Utrecht
TNO automotive
Prestige taxicentrale
11 april 2011
Dit artikel van Change Magazine is door onze eigen redactie vervaardigd. Het is vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.
Zoekwoorden: GreenCab, elektrisch rijden, Co2-uitstoot, oplaadpalen