Het Nieuwe Rijden 2.0
De man of vrouw achter het stuur moet het verschil gaan maken. Alleen dan blijft Nederland bereikbaar en de vervuiling binnen de perken. Oud-manager van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit Tjeerd Willem Hobma neemt met Paul Hoffschult, programmamanager Het Nieuwe Rijden, de automobilist de maat.
Door Maartje Smeets
"Wie heeft meer invloed op de automobilist: de overheid die met een spotje voorlichting geeft over Het Nieuwe Rijden, of de autodealer die tegen zijn klant zegt 'heb je al stille banden overwogen?'" Na twee jaar waarin hij zich fulltime bezig hield met autorijders, vervoer, gedrag, vervuiling, brandstoffen, Het Nieuwe Werken en slimme mobiliteit weet Tjeerd Willem Hobma het antwoord wel. De markt kan het beste tot de hersenpan van de automobilist doordringen en aanzetten tot andere keuzes of ander gedrag achter het stuur.
Het Instituut voor Duurzame Mobiliteit heeft voor de periode 2010-2013 vier miljoen euro subsidie gekregen om Het Nieuwe Rijden tussen de oren van de automobilist te krijgen. Paul Hoffschult: "Met dat geld ondersteunen we initiatieven van bedrijven, ondernemers of instanties." Maar hoe weet je in 2013 of die inspanning resultaat heeft gehad? "We hebben als doel gesteld in die periode 1 megaton CO2-uitstoot te besparen. Zo kunnen de deelnemende partijen laten zien dat hun inspanningen effect hebben gehad." Voorbeelden van ideeën die uitgewerkt worden in het kader van Het Nieuwe Rijden zijn De Nieuwe Band, Truck van de Toekomst en de Green Driver Challenge. Hobma: "Een manier om mensen te overtuigen hun gedrag te veranderen is ze te prikkelen op hun imago. Zo werkt bijvoorbeeld de Green Driver Challenge, die dit najaar van start gaat. Automobilisten geven aan een database door hoeveel kilometer ze rijden en hoeveel brandstof ze verbruiken. De sport wordt om tussen collegas onderling, maar ook tussen bedrijven te bekijken wie het zuinigst rijdt. Het geld dat bespaard wordt op brandstofkosten gaat naar een goed doel." Inmiddels hebben 20 bedrijven zich aangemeld voor de Challenge.
Volgens onderzoek past drie procent van de automobilisten Het Nieuwe Rijden toe en kent 80 procent het begrip. Hoffschult: "Werken aan gedrag is de goedkoopste manier om Nederland duurzamer mobiel te maken. Maar veel mensen weten niet wat hun gedrag eigenlijk is. In de auto stappen naar het werk en de manier waarop je rijdt is een vanzelfsprekendheid. Daarom moeten we proberen ze weer even na te laten denken over hun manier van reizen en van rijden. Dat kun je doen op momenten dat mensen een nieuwe baan krijgen, verhuizen of een nieuwe auto kopen. Dan zijn ze ontvankelijk voor andere mogelijkheden." De klassieker 'Met de vlam in de pijp' kan dus bij het oud vuil? "Het idee is niet om mensen van alles op te leggen en zeggen dat ze bepaalde dingen niet meer mogen," zegt Hoffschult. "Dat werkt ook niet. Het moet leuk zijn om zuinig te rijden, doordat je het voelt in de portemonnee en je er goed mee voor de dag kunt komen."
Het Nieuwe Rijden
1. Zo vroeg mogelijk schakelen naar hogere versnelling (benzine en lpg: 2000-2500 toeren, diesel 1500-2000 toeren).
2. Laat bij een stop de auto in de huidige versnelling uitrollen.
3. Rij met gelijkmatige snelheid in een zo hoog mogelijke versnelling: 50 in zn 4 en 80 in zn 5;
4. Controleer maandelijks de bandenspanning en corrigeer indien nodig
5. Zet de motor bij korte stops (openstaande brug, gesloten spoorwegovergang) uit. Start de auto zonder gas te geven.
6. Maak indien mogelijk gebruik van toerenteller, cruise control en boordcomputer.
7. Ga bewust om met energievreters als airco en dakkoffers.
Bekijk het PDF-bestand met het hele artikel
Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.
13 september 2010
De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.