Houden groene auto's hun waarde?
Klimaateisen zetten aan tot snelle technische ontwikkelingen. Zal de huidige generatie schone auto's daardoor snel verouderen en wat blijft er over van de restwaarde?
Door Maartje Smeets
Door de snelle ontwikkeling van de techniek is het afwachten in hoeverre groene auto's hun (aankoop)waarde zullen behouden. Toch is er al het nodige te voorspellen over de restwaarde van dit soort auto's. Joost Klaren doet er onderzoek naar bij Autotelex, autoriteit op het gebied van waardebepaling van auto's. De ervaring met de Prius leert dat dit soort zuinige auto's het ook op de tweedehandsmarkt goed doet.
Er rijden nu zo'n 20.000 Priussen op de Nederlandse wegen. De auto is zeer onderhoudsvriendelijk en kent fiscale voordelen als vrijstelling van BPM en wegenbelasting. En hij is natuurlijk zuinig in verbruik.
"Dat spreekt mensen die op de centen letten aan. De auto houdt zo ook voor een tweede eigenaar zijn waarde" stelt Klaren. Zo heeft een Prius na drie jaar nog een restwaarde van 66,6 procent en hoort daarmee tot de top 15 volgens de gegevens van Autotelex.
De particulier was aanvankelijk niet happig om auto's met hybridetechniek aan te schaffen. Klaren verwacht voor eerste generatie elektrische auto's ongeveer eenzelfde scenario. De aanzet zal ook hier worden gegeven door de zakelijke (lease) markt. "Hoe meer auto's op de weg te zien zijn, hoe groter ook het vertrouwen bij de particulier." Voor massale omarming hebben de volledig elektrische auto's nog te veel onzekerheden (actieradius) en onduidelijkheden (laadpunten). Bovendien worden er momenteel grote slagen gemaakt in het zuiniger en schoner maken van diesels en benzineauto's, die qua CO2-uitstoot de concurrentie met de oudere hybrides aan kunnen.
Klaren: "De ontwikkelingen op accugebied lijken al een aantal jaar minder snel te gaan dan het optimaliseren van benzine en dieselmotoren. Maar misschien komt er morgen ergens een uitvinder tevoorschijn met een fantastische innovatie die juist de accu's weer op voorsprong zet. Mijn verwachting is dat er meerdere soorten motoren naast elkaar blijven bestaan."
Zeker is dat de concurrentie op het gebied van schoon en zuinig fel is. Dit zal de aanschafprijs doen dalen en de massale omarming in de hand werken. Klaren denkt dat de aanschaf van een groene auto, of dat nu een diesel, aardgas of elektromotor is, een goede investering is. "Zuinige auto's zijn financieel aantrekkelijk en goed voor je milieubewuste imago. Er zal daarom een groeiende groep mensen zijn die kiest voor een groene auto."
13 september 2010
Dit artikel staat in het Change Magazine themanummer 'Duurzame Mobiliteit langs de meetlat, resultaten en kansen'.
Zoekwoorden: autowaarde, prius, groene auto