Meer leasewagens voor minder CO2-uitstoot
Athlon Car Lease pleit voor méér leasewagens om de CO2-uitstoot door autoverkeer omlaag te brengen. Klinkt tegenstrijdig, maar de grootste leasemaatschappij van Nederland is bloedserieus.
Door Maartje Smeets
Op 'de auto van de zaak' is in de afgelopen jaren van economische teruggang fors bezuinigd. Ook Athlon Car Lease, met 126.000 autos op de weg de grootste autoleaser van Nederland, zag zijn wagenpark enigszins slinken.
Goed nieuws voor duurzame mobiliteit?
"Niet dus", zegt Bruce van Egmond, commercieel directeur van Athlon Car Lease. "Bedrijven waren terughoudend met het bestellen van autos en dus blijven oudere, meer vervuilende modellen langer op de weg." Vorig jaar riep Athlon Car Lease het Duurzame Mobiliteitsplan in het leven, om de gemiddelde CO2-uitstoot van wagenpark omlaag te brengen tot 120 gram/km in 2012. De Europese doelstelling is 130 gram/km in 2015. Van Egmond: "Wij zetten veel autos op de weg, terwijl de berichten over de invloed van CO2-uitstoot op het klimaat alarmerender werden. Wij zien het als een noodzaak om uitstoot te reduceren en bij te dragen aan oplossingen voor de groeiende automobiliteit in Nederland."
Het Duurzame Mobiliteitsplan voorziet daarom ook in diensten als de NS-Business Card, flexibele kantoorruimte en telewerken.
Van Egmond: "In de eerste plaats zouden werkgevers zich de vraag moeten stellen of reizen noodzakelijk is. Mocht dat zo zijn, dan komt de vraag of reizen per auto de beste manier is. Een treinkilometer levert slechts eenderde van de CO2-uitstoot van een autokilometer op. Mocht de auto toch onvermijdelijk zijn kies dan voor zuinig rijden in een schone auto."
Van Egmond verwacht dat leasemaatschappijen in de toekomst minder dienstverleners worden in alleen automobiliteit en steeds meer in algemene mobiliteit. "Het is voor bedrijven hoe dan ook prettig dat ze de administratie over hun mobiliteit kunnen uitbesteden. Dat is onze expertise, of die nu wordt ingezet op het verschaffen van autos of op het verschaffen van treinkilometers of gehuurde kantoren."
Nog even terug naar de kreet 'Minder CO2-uitstoot? Meer leasewagens!' Hoe kan Van Egmond dat met al zijn goede bedoelingen verklaren?
"58 procent van alle zakelijke kilometers wordt gemaakt in relatief vervuilende privé-auto's. In onze Green Car Solution vervangt de werknemer die privé-auto door een superzuinige lease-auto als de Citroen C1 of de Toyota Aygo, waarvoor de 14% bijtelling geldt. Deze auto's hebben minder dan 110 gram/km CO2-uistoot. Zowel werkgever als werknemer betalen maandelijks 150 euro (inclusief brandstof, rente en aflossing, vervangend vervoer, houderschapsbelasting, verzekering,
reparatie, onderhoud en banden.) Per saldo investeert de werkgever 70 euro extra per maand in deze regeling. De CO2-uitstoot van een werknemer die 15.000 km per jaar rijdt met een oudere privé-auto, met een uitstoot van gemiddeld 180 gram/km, gaat dus met 1.050.000 gram omlaag."
Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.
13 september 2010
De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.