Scan helpt CO2-uitstoot leasewagens te verminderen

Ze zijn met veel en ze rijden veel kilometers. Als er dus ergens winst valt te behalen in het vergroenen van personen vervoer dan is het wel in de zakelijke markt. Dat zag ook de afdeling Fleetsales van Pon.

  

Door Maartje Smeets

"Ook een schildersbedrijf met vier busjes kan zonder extra kosten zijn vervoer vergroenen"

"De automotivebranche wordt veelal gezien als vervuiler", zegt Eugene Krabbenborg, Directeur Fleetsales bij Pon (importeur van Audi, SEAT, koda, Volkswagen en Volkswagen Bedrijfs-wagens). "En dat in een tijdperk waarin vanuit de overheden en bedrijven de vraag naar schoon en zuinig toeneemt. Dat was voor ons vier jaar geleden de aanleiding om onze visie op duurzame mobiliteit te lanceren. Dat betekent niet alleen groene producten binnen ons merkenaanbod promoten, maar ook inzetten op het delen van kennis, meedenken over het vergroenen van wagenparken en bieden van maatwerk-oplossingen."

Zo bedacht PON onder meer de wagenparkscan. Dit instrument helpt wagenpark-beheerders inzicht te krijgen in de CO2-uitstoot van hun vloot. Inmiddels is de scan bij meer dan dertig klanten uitgevoerd, met een totaal wagenpark van meer dan 10.000 auto's. In potentie kan de CO2-uitstoot van een wagenpark met 20% a 30% omlaag door de inzet van schonere auto's. "Duurzaamheid wordt meer en meer onderdeel van de filosofie van veel bedrijven. Het is geen hype die overwaait."

Anna Schouten is manager duurzaamheid bij Pon. "Onze wagenparkscan maakt inzichtelijk waar milieuwinst te halen valt. Op basis van kentekengegevens bepalen onze specialisten de CO2-uitstoot van een wagenpark. Vervolgens wordt bekeken wat de CO2-uitstoot zou zijn bij inzet van de zuinigste modellen van de merken die Pon biedt. De kosten kunnen gemiddeld met 10 procent omlaag door fiscale voordelen en besparing op brandstof. Vaak wordt gedacht dat duurzaamheid gelijk staat aan duur. Of je nu een schildersbedrijf hebt met vier busjes of een wagenpark van 500 auto's, iedere ondernemer kan zijn vervoer duurzaam maken én kosten besparen."

Zelf rijdt Schouten op biogas (100% CO2-neutraal). Maar het kost overtuigingskracht wagenparkbeheerders de voordelen van dergelijke nieuwe technieken te laten inzien. "Er zijn veel drempels te nemen. Het is daarom belangrijk op het juiste moment de juiste techniek aan te bieden. Voor het vergroenen van wagenparken werken we langs drie sporen: We bieden zowel de schoonste en zuinigste versies van auto's op diesel en benzine, zetten daarnaast in op de tweede generatie biobrandstoffen als groen gas en tot slot op elektrisch en hybride rijden. Vooral nieuwe technieken als rijden op biogas roepen nog veel vragen op bij klanten. Daarom bieden wij bijvoorbeeld proef-ritten aan in auto's op biogas of onderzoeken we samen de mogelijkheden van de realisatie van een biogastankstation."

Volgens Schouten zijn ook overheidsmaatregelen als de bijtelling, CO2-taks en milieuzones in steden prikkels voor beheerders om hun wagenpark tegen het licht te houden en de uitstoot omlaag te brengen. "Er is in de markt veel behoefte aan inzicht in de CO2-uitstoot van wagenparken. De scan biedt dat inzicht op een accurate manier en maakt duidelijk wat het resultaat is van de inzet op duurzame mobiliteit."

Bekijk het PDF-bestand met het hele artikel

Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.

13 september 2010

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.