De alternatieven

Elektrische auto's: wat doen we tot het zover is?

Ambities over rijden op elektriciteit en waterstof worden stukje bij beetje realiteit. Toch duurt het nog vele jaren voor deze alternatieven in Nederland gemeengoed zullen zijn. Wat doen we tot het zover is?

Door Maartje Smeets

Elektrisch rijden lijkt met de inzet vanuit het formule E-team, proeftuinen en overheidssubsidies te worden beschouwd als dé manier om de CO2-uitstoot door vervoer te verminderen. Over tien jaar moeten er 200.000 elektrische auto's rijden in Nederland. Maar ook nu zijn er al goede alternatieven voorhanden om de uitstoot van schadelijke stoffen duidelijk te verminderen. Zoals:

  • Biogas en groengas vergisting van afval, met verdere reiniging tot aardgaskwaliteit. Maar dan wel schoon!
  • Bio-LNG Liquid Natural Gas. Peter van der Gaag, geoloog, legt uit wat gedaan moet worden om bio-LNG onder de aandacht te brengen. "Overal ter wereld is men overtuigd van de voordelen [van bio-LNG]. Nederland loopt hopeloos achter."
  • Ethanol gemaakt van bijvoorbeeld suikerriet. Gaat dat niet ten koste van de natuur en voedselproductie?
  • LPG: van de momenteel landelijk verkrijgbare brandstoffen is LPG het minst milieubelastende. Benzine- en dieselmotoren blijven de komende tijd het meest gangbaar. Ook daar zijn ontwikkelingen om schoon en zuinig te rijden.

Bekijk het PDF-bestand met het hele artikel

Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit langs de meetlat, september 2010. Ontwikkelingen rond duurzame mobiliteit volgen elkaar in een razend tempo op en investeringen lopen in de miljarden. Tijd om de balans op te maken. Change Magazine legt in haar nieuwe publicatie duurzame mobiliteit langs de meetlat. Met wetenschappers, ondernemers en beleidsmakers nemen we de balans op.

13 september 2010

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.