Wat wil de consument nu eigenlijk?

Hoe ver ben je bereid te lopen naar een oplaadpunt? Hoe groot is de kans dat je een hybride auto zult kopen? Tot nu toe is onbekend wat grote groepen consumenten in Nederland op deze basale vragen antwoorden. Between-us en GfK doen er onderzoek naar.

Door Maartje Smeets

Eigenlijk vreemd dat er nog weinig bekend is over de houding van de consument ten opzichte van duurzame mobiliteit, vindt Jan van der Kaaij, managing partner van Between-us (adviesbureau voor maatschappelijk verantwoord ondernemen). Hoog tijd dus voor een groot onderzoek dat daar op insteekt. Between-us ontwikkelde met GfK Panel Services, gespecialiseerd in consumentenpanels, een monitor over duurzame mobiliteit. Een bestaand panel van 10.000 personen krijgt specifieke vragen over dit onderwerp voorgelegd.

Van der Kaaij: "Wat we nastreven is een monitor die de markt inzichtelijk maakt op een objectieve manier. GfK werkt al jaren met continuepanels en heeft veel expertise in het opstellen van monitors die een betrouwbaar beeld geven." De resultaten van de monitor zijn bedoeld voor bedrijven, overheden en organisaties die zich bezig houden met duurzame mobiliteit. Van der Kaaij: "Het panel is een doorsnede van Nederland op alle factoren. Je kunt bekijken welke doelgroepen interesse hebben in duurzame mobiliteit en differentiëren naar bijvoorbeeld plaats, leeftijd, opleiding. Met de resultaten van de monitor in de hand kunnen energiemaatschappijen bijvoorbeeld bepalen wat goede plekken zijn voor oplaadpalen."

Van der Kaaij verbaast zich erover dat er relatief veel geld omgaat in duurzame mobiliteit als het gaat om nieuwe technieken en proefprojecten, terwijl nauwelijks wordt onderzocht wat de eindklant wil. "Er zit een explosieve trend aan te komen. Van alle kanten wordt ingestoken op duurzame mobiliteit. Je ziet nu zo langzamerhand een verschuiving optreden van het puur technische verhaal naar meer kennisconsolidatie. Er ontstaan bijvoorbeeld groepen op internet die zich specifiek hiermee bezig houden. De eindconsument komt eigenlijk nu pas meer in zicht."

Klimaatmonitor

Naast de consumentenmonitor is er de monitor voor gemeenten. Op de site klimaatmonitor.databank.nl stelt AgentschapNL gegevens beschikbaar om gemeentelijk klimaatbeleid te monitoren. Er is informatie over de hoeveelheid aardgas- en deelautos per gemeente, het aantal vulpunten voor biobrandstoffen, het aantal verkochte personenautos met een groen label, de CO2-uitstoot door verkeer op hun grondgebied.

Dit artikel is onderdeel van het nummer Duurzame mobiliteit: Nederland al polderend koploper?, juni 2010. De Nederlandse kracht ligt in een intensief samenspel tussen privaat-publieke spelers: overheid, provincies, gemeenten, bedrijven, maatschappelijke organisaties, burgers en wetenschap bereiken samen concrete ecologische- en economische resultaten.

30 juni 2010

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd. Ze zijn vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.