Technologie in ruil voor lithium

In de batterij van veel elektrische auto's zit lithium, een licht metaal. Het metaal is een energiebron met een grote toekomst. De wereldvoorraad aan lithium is voorlopig genoeg om aan de vraag ernaar te voldoen. Vooral in Bolivia zit veel lithium, maar de Boliviaanse regering laat die kostbare grondstof niet zomaar door buitenlandse bedrijven delven. De bedrijven moeten technologie meebrengen waarmee Bolvia zelf lithiumbatterijen kan vervaardigen.

Door Cees Zoon

Li-ion accu

In het themanummer Duurzame Mobiliteit lang de meetlat - resultaten en kansen publiceerde Change Magazine een uitgebreid artikel over de accu's van elektrische auto's.

Elektrische auto's hebben naast vele positieve eigenschappen ook een andere kant: De accu's zitten vol kostbare elementen en moeilijk herwinbare metalen. Wat gebeurt er als de batterij 'op' is?

Video: Hoe wordt een li-ionaccu gemaakt?

"Bolivia garandeert de wereld de bevoorrading voor een mondiale verandering van de voornaamste energiebron", verklaarde de Boliviaanse president Evo Morales op een persconferentie. "Bolivia wil hiermee een bijdrage leveren aan het verdedigen van het leven en van de mensheid door de opwarming van de aarde te bestrijden. Bij een mondiale consumptie van 100.000 ton per jaar heeft Bolivia voldoende om 5000 jaar lang de wereld te bevoorraden."

Volgens de Boliviaanse regering beschikt het land over 70% van alle bewezen lithiumvoorraden in de wereld, met 100 miljoen ton. Chili, op dit moment de grootste lithiumproducent in de wereld, heeft 30 miljoen ton, Argentinië 2 miljoen ton en de rest van de wereld 7 miljoen ton.

Het lithium bevindt zich in de zoutvlakten van onder meer Uyuni en Coipasa. Het zijn uitgestrekte en opgedroogde zoutmeren, en de pekel van de vlakten is rijk aan kalium, geschikt voor kunstmest. De zoutwoestijn van Uyuni vormt het voornaamse Boliviaanse reservoir, met een oppervlakte van 10.000 vierkante kilometer. Die wordt gebruikt voor zoutwinning, maar is vooral ook een toeristische attractie voor de avontuurlijk ingestelde toerist die na een lange en moeizame tocht per trein en terreinwagen de grootste zoutwoestijn van de wereld kan bereiken.

In Bolivia is begonnen met een pilotproject, een modelfabriek die in 2011 maandelijks 40 ton lithiumcarbonaat en 1000 ton kaliumchloride moet produceren. In de tweede fase, tussen 2013 en 2014, wordt de productie van lithiumcarbonaat opgevoerd tot 30.000 ton per jaar. Vanaf 2014 moet Bolivia beschikken over een volwaardige autobatterijenfabriek. Eerder circuleerden al geruchten dat enkele multinationals bereid zouden zijn in ruil voor een aandeel in de lithiumproductie een fabriek voor elektrische auto´s in het zuidwesten van Bolivia neer te zetten.

Cees Zoon is journalist en schrijver met als standplaats Latijns-Amerika
 
04 januari 2011

De artikelen van Change Magazine worden door onze eigen redactie vervaardigd.
U kunt zich gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.

Zoekwoorden: lithium, li-ion accu, elektrische auto, Bolivia

Meer artikelen van Cees Zoon

Pact van Mexico-Stad

Op de klimaattop in Cancún worden weinig concrete resultaten verwacht. In een poging het goede voorbeeld te geven hebben 138 steden in 43 landen zich in Mexico-Stad vastgelegd op het vrijwillig reduceren van de uitstoot van broeikasgassen.

Mexico-stad stapt op de fiets

Mexico-stad wil zijn 20 miljoen inwoners ook in de toekomst mobiel houden. De fiets is het vervoermiddel dat dit mogelijk moet maken. Na een half jaar heeft het 'witte-fietsen-plan' van de megastad al 10.000 vaste gebruikers.

Oerwoud beschermen tegen olieboeren

Ecuador is bereid af te zien van inkomsten uit nieuwe olievelden in kwetsbaar oerwoud. In ruil vraagt het land financiele compensatie van de internationale gemeenschap. Ecuador bracht dit overheidsproject in tijdens de klimaattop in Kopenhagen.

Zonder maïs bestaat Mexico niet

De wereldmarktprijs van maïs stijgt spectaculair. Mais wordt steeds vaker gebruikt voor het maken van de biobrandstof ethanol. Dit heeft enorme gevolgen voor de Mexicaanse consument. Vanuit Mexico City bericht Volkskrantcorrespondent Cees Zoon.