2010: het jaar waarin klimaatnieuws van de kaart viel?

Na een hausse aan klimaatnieuws rondom de klimaattop in Kopenhagen 2009 en Climategate, is de aandacht voor klimaatverandering in de wereldwijde media flink gedaald. Na de top is de media-aandacht gedaald naar het niveau onder dat van voorgaande jaren.

Door Daniëlle van Gils

Lees meer over de klimaattop in Kopenhagen 2009 in het dossier Kopenhagen, over de top in Cancún 2010 in het dossier Cancún en over het nieuws rondom Climategate in het dossier 'Climategate' en het IPCC-rapport.

Het Amerikaanse Center for Science & Technology Policy Research maakte een overzicht van klimaatverandering in het nieuws, van januari 2004 tot en met december 2010. In de grafiek (onderstaand) is een opvallende piek te zien: vlak voor en tijdens de klimaattop in Kopenhagen 2009 steeg de media-aandacht, om daarna weer te dalen naar onder het niveau vlak voor de top.

Klimaatverandering in het nieuws; gemeten in 50 kranten in 20 landen verdeeld over 6 continenten

Naast de pieken rondom belangrijke internationale gebeurtenissen (klimaattoppen, film Al Gore), is de lijn van klimaat in het nieuws in Zuid-Amerika (paarse lijn) ook opvallend. De klimaattop in Cancún, Mexico, levert daar meer media-aandacht op dan de top in Kopenhagen, in tegenstelling tot media in de andere continenten.

Professor Robert Brulle, Drexel University, maakte een grafiek van klimaatverandering in Amerikaanse media sinds de jaren 80. In deze lange-termijngrafiek (onderstaand) is dezelfde lijn als in de wereldwijde media van 2004-2010 te vinden. Hij is verbaasd over de teruggang in klimaatnieuws. "Ik kan niet geloven dat het zo weinig is. In de VS is het geheel van de kaart geveegd. Het is duidelijk dat we weer terug op het niveau van 2004 en 2005 zijn."

Klimaatverandering in het Amerikaanse nieuws (televisiezenders NBC, CBS en ABC); 1980 tot en met 2009. Weer zorgen de klimaattop in Kopenhagen en Climategate voor een hoge piek aan nieuws. Een aparte grafiek van het Center for Science & Technology Policy Research laat klimaatverandering in de grootste Amerikaanse kranten zien, met ook daar dezelfde lijn.

Volgens professor Brulle kan het zijn dat klimaatverandering steeds minder 'nieuwswaardig' is, en steeds meer onderdeel van de wereld is. "Ik denk dat het gevaar loert dat we aan de opwarming van de aarde gewend raken. Jongeren van 17 jaar en jonger groeien op in een wereld waar klimaatverandering altijd heeft bestaan als publieke bezorgdheid. (Het eerste klimaatverdrag kwam in 1992 tot stand.) Zij vinden het begrip van klimaatverandering of mondiale opwarming van de aarde niet ongewoon of buiten de norm. We kunnen gewend raken aan een aangetaste leefomgeving en een sterk veranderend klimaat."

Klimaat in de media in Nederland

Het Rathenau instituut (instituut voor onderzoek en debat over wetenschap en technologie) heeft onderzoek gedaan naar klimaatverandering in de Nederlandse printmedia, in vier kranten (Algemeen Dagblad, de Telegraaf, NRC Handelsblad en de Volkskrant) en twee opiniebladen (Elsvier en Vrij Nederland) in de periode van januari 2006 tot en met december 2009.

Klimaatverandering in de Nederlandse printmedia, januari 2006 tot en met december 2009

Hier is ongeveer dezelfde lijn te zien als in de internationale media. De opvallendste pieken zijn afkomstig van berichten over internationale gebeurtenissen, met als hoogte pieker Climategate en de klimaattop in Kopenhagen in december 2009. Ook voor de andere klimaatconferenties was er veel media-aandacht in Nederland.

"De aandacht voor het politieke proces richt zich met name op het internationale debat dat zich vooral ontspint rondom de VN-klimaattoppen. De berichtgeving over het Nederlandse politieke debat over klimaatverandering blijft daar ver bij achter", laat Rathenau over klimaat in de Nederlandse media weten.

Blijvende vraag naar klimaatinformatie

In de wereldwijde media mag het klimaatnieuws zijn afgenomen, cijfers van ChangeMagazine.nl laten zien dat mensen op zoek blijven naar betrouwbare klimaatinformatie. Vooral directe zoekopdrachten via Google leiden naar de website. Het zoekgedrag op Google is in zekere mate een weerspiegeling van de maatschappij, en het onderwerp houdt lezers nog steeds bezig.

02 maart 2011

Bronnen & meer informatie
Center for Science & Technology Policy Research
DailyClimate.org
DotEarhth, New York Times
Rathenau Instituut

Dit artikel van Change Magazine is door onze eigen redactie vervaardigd. Het is vrij te gebruiken, gaarne met bronvermelding. U kunt zich ook gratis abonneren op Change Magazine. Het volgende nummer ontvangt u zonder kosten in de brievenbus.

Zoekwoorden: klimaat in de media, Climategate, Kopenhagen, Cancún