Klimaatkennis leeft!
2010 was een moeilijk jaar voor klimaatwetenschap. Toch laten de cijfers van ChangeMagazine.nl zien dat mensen blijven zoeken naar betrouwbare klimaatinformatie.
Nu misschien juist wel meer dan ooit.
Door Maartje Smeets en Daniëlle van Gils
Het aantal pageviews van ChangeMagazine.nl van december 2010 lag met 22.271 drie keer zo hoog als dat van december 2009. Terwijl klimaatkennis een jaar geleden met de top in Kopenhagen in het brandpunt van de aandacht stond.
De absolute aantallen bezoekers van een toch behoorlijk specialistische site als ChangeMagazine.nl nemen gestaag toe. De cijfers zijn natuurlijk niet te vergelijken met een algemene website als nu.nl, toch lijken ze te bevestigen dat de honger naar klimaatkennis overeind blijft. Kritiek op klimaatwetenschap en de in ogen van sommigen teleurstellend verlopen klimaattoppen doen daar niets aan af.
Weerspiegeling maatschappij
Hugo Louter is contentspecialist van het Rotterdamse internetadviesbedrijf Content Kings. De cijfers van Change Magazine geven volgens Louter weer dat de interesse voor klimaat als onderwerp inderdaad nog steeds levendig is. "Wat er op het web gebeurt, is een weerspiegeling van wat er leeft in de maatschappij. Tegenwoordig zoeken veel mensen naar onderwerpen die hen boeien via zoekmachines als Google. Ze gaan in mindere mate direct naar een site door de specifieke webpagina in de adresbalk in te tikken."
Dat gedrag en die interesse weerspiegelen de analyses van ChangeMagazine.nl. Hoewel de meeste mensen nog steeds binnen komen door www.changemagazine.nl in te tikken, neemt dat aantal af ten opzichte van het aantal mensen dat via Google de website bereikt. En juist wat er op Google gebeurt, zegt veel over de interesses die leven bij het publiek, denkt Louter. "Jullie statistieken laten zien dat er in een jaar tijd drie keer zoveel pageviews zijn. Daar blijkt wel uit dat het onderwerp mensen bezig houdt."
Goede scores voor een inhoudelijke website
De opbouw van dossiers, het digitaal ontsluiten van het papieren archief van Change Magazine en de koppeling tussen de verschenen magazines en internet (Duurzame Mobiliteit nummer 1 en nummer 2, Biodiversiteit in Caribisch Nederland, en de Engelse nummers Biodiversity BES Islands en Deltas in Times of Climate Change) leidde de afgelopen periode elke maand tot een toename van 4000 pageviews. Voor een website die gericht is op inhoud, met lange artikelen (vaak gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek), is dat een goede score.
Ook het absolute aantal van 22.271 pageviews is volgens internetkenner Louter prima. "Daaruit blijkt dat inhoud uiteindelijk belangrijker is dan vorm. Mensen die zoeken naar informatie tikken tekst en woorden in bij de zoekmachines. Films en foto's zijn via de zoekmachines moeilijker te ontsluiten."
De bezoekersloyaliteit ligt hoog op ChangeMagazine.nl: elke bezoeker bekijkt gemiddeld 4 pagina's, een goed gemiddelde voor vakuitgevers. Ook de nieuwsbrief, met daarin artikelen verspreid over alle domeinen van Change Magazine, blijft goed gelezen.
Best gelezen
1. Hans Alders: Verlies van biodiversiteit raakt bedrijven in hun kern 12 april 2010
2. Nieuwe waterkrachtcentrale in de Maas 25 februari 2010
3. Themanummer Biodiversiteit op Bonaire, St. Eustatius en Saba 10 oktober 2010
4. Hoe erg is de klimaatrel? 22 februari 2010
5. TNT legt duurzame lat hoog 4 januari 2010
6. Duurzame mobiliteit langs de meetlat 13 september 2010
7. Klimaatmanagement als serious game 23 november 2010
8. Voeding op de klimaatweegschaal 10 juni 2009
9. Wat doet een rechts kabinet voor het klimaat? 02 augustus 2010
10. Video We cannot fight climate change? 16 december 2010
Opvallend is dat het artikel Voeding op de klimaatweegschaal uit 2009 dat ook in 2010 goed scoorde. Dat is waarschijnlijk te verklaren doordat het Voedingscentrum, de bedenker van de klimaatweegschaal, dit onderwerp ook in 2010 volop in het nieuws wist te brengen, en bezoekers ons artikel via Google vonden. De video met onze nieuwjaarsboodschap is vlak voor de feestdagen gepubliceerd, maar heeft in de laatste dagen van het jaar enorm veel bekijks gekregen.
ChangeMagazine.nl in 2011
Het komende jaar wil Change Magazine.nl haar positie als portaal voor klimaatkennis verstevigen met meer dossiers, artikelen van kenners uit het veld, relevante video's en natuurlijk artikelen van de eigen redactie. Met de websites als Deltatimes.org en Biodiversity BES Islands bedienen we tevens onze Engelse lezers.
Uw bijdragen, meningen, ideeën of achtergrondinformatie zijn van harte welkom bij onze redactie.
11 januari 2011